Αναγκαίο, εφικτό και φθηνό! Πρόκειται για τις τρεις λέξεις-κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θέση των δήμων που περικλείουν το πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού. Αυτό άλλωστε επεσήμαναν κατά τη χθεσινή παρουσίαση της ολοκληρωμένης μελέτης που συνέταξε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το οποίο προβλέπει τη δημιουργία ενός καταπράσινου Μητροπολιτικού Πάρκου.
Η έρευνα με τίτλο «Βασικές αρχές σχεδιασμού Μητροπολιτικού Πάρκου πρασίνου στο πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού» η οποία συντάχθηκε από μια πολυμελή ομάδα επιστημόνων του ΕΜΠ και άλλων Ιδρυμάτων, υπό τον δρα αρχιτέκτονα-πολεοδόμο και επίκουρο καθηγητή του ΕΜΠ κ. Νίκο Μπελαβίλα, διατυπώνει μια ολοκληρωμένη πρόταση διαμόρφωσης ενός πάρκου υψηλού πρασίνου στο Ελληνικό, ενώ συγχρόνως υποδεικνύει μια βασική στρατηγική βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων φάσεων για τη δημιουργία ενός πάρκου άθλησης και πολιτισμού, παναθηναϊκής εμβέλειας.
Όπως επεσήμανε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο καθηγητής κ. Νίκος Μπελαβίλας, το συνολικό κόστος του Πάρκου ανέρχεται στα 101 εκ. ευρώ, ενώ το ετήσιο κόστος συντήρησής του ανέρχεται στα 10 με 12 εκατ. ευρώ. Οι αριθμοί αυτοί έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα 400 έως 700 εκατ. ευρώ, τα οποία είχε παρουσιάσει το ΥΠΕΧΩΔΕ επί υπουργίας Σουφλιά, ως το απαιτούμενο ποσό για την ανάπλαση του Αεροδρομίου, και αποδεικνύουν πως το προεκτιμώμενο αυτό κόστος αποτελούσε, μάλλον, μια κατ’ επιλογή θέση παρά μια τεκμηριωμένη εικόνα της πραγματικότητας.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Μπελαβίλα, όπως δείχνουν τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή τον Νοέμβριο του 2010, τα συνολικά έσοδα τα οποία επρόκειτο να εισπραχθούν μεταξύ των ετών 2004-2010, μέσω βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων συμβάσεων των ολυμπιακών και άλλων εγκαταστάσεων του Ελληνικού και του Αγίου Κοσμά ανέρχονται στα 87,3 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, από αυτά δεν εισπράχθηκαν τα 40,1 εκατ., ενώ ταυτόχρονα ξοδεύτηκαν τα 28,2 εκατ. ευρώ. Όπως εξήγησε ο καθηγητής, η μεγάλη αυτή απόκλιση οφείλεται στο ότι οι επιχειρηματίες διέκοψαν τις πληρωμές προς το Ελληνικό Δημόσιο μετά το 2008. Έτσι, οι δυο διαχειρίστριες εταιρείες, «Ολυμπιακά Ακίνητα Α.Ε.» και «Εταιρεία Τουριστικών Ακινήτων Α.Ε» δεν εισπράττουν τα πιστοποιημένα κέρδη που δικαιούνται, ενώ οι εταιρείες-παραχωρησιούχοι δεν καταβάλλουν τα οφειλόμενα.
Η μελέτη του ΕΜΠ: Πάντως τα έργα ανάπλασης του αεροδρομίου επικεντρώνονται σε τρία βασικά σημεία. Την κάλυψη του 60% της συνολικής έκτασης με αμιγές πράσινο, δημιουργώντας έτσι έναν πραγματικό πνεύμονα πρασίνου για το Λεκανοπέδιο της Αττικής, τη δημιουργία χώρων αθλητισμού αλλά και ήπιας αναψυχής. Επίσης, τη δημιουργία χώρων πολιτισμού και έρευνας, όπως για παράδειγμα Μουσείο Αεροπορίας και Επιστημονικό Εκπαιδευτικό Ενυδρείο, διατηρώντας ωστόσο έναν βασικό κανόνα χαμηλής δόμησης.
Ειδικότερα, προβλέπεται, από το 100% της συνολικής έκτασης του πρώην Αεροδρομίου, το 60,8% να καλυφθεί με αμιγές πράσινο. Για χώρους άθλησης -σε συνδυασμό πάντα με αραιή βλάστηση- θα αξιοποιηθεί το 15% της συνολικής έκτασης, ενώ το 4,4% θα χρησιμοποιηθεί για χώρους αθλητισμού σε συνδυασμό με ήπια αναψυχή.
Για τον πολιτισμό και την έρευνα θα παραχωρηθεί το 4,6% του συνόλου ενώ για τη μετακίνηση εντός του Πάρκου θα χρησιμοποιηθεί το 3% της έκτασης. Τέλος, μόνο το 11,3% θα μείνει μη αξιοποιήσιμο για το ευρύ κοινό, καθώς θα το καταλαμβάνουν χώροι του τοπικού κέντρου και της διοίκησης.
«Δεν θέλουμε και δεν πρέπει, το πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού να μετατραπεί σε Ντουμπάι. Θέλουμε να μετατραπεί σε ένα καταπράσινο Μητροπολιτικό Πάρκο και πάνω σε αυτό δουλέψαμε» τόνισε κλείνοντας την παρουσίαση ο κ. Νίκος Μπελαβίλας.
Από την πλευρά τους, οι δήμαρχοι Αλίμου και Αργυρούπολης-Ελληνικού Θάνος Ορφανός και Χρήστος Κορτζίδης αντίστοιχα, αφού ευχαρίστησαν το ΕΜΠ για την μελέτη την οποία εκπόνησαν, τόνισαν ότι οι τρεις δήμοι -μαζί με το δήμο Γλυφάδας- έχουν μια και μοναδική κοινή γραμμή και σκοπεύουν να κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να μετατραπεί το πρώην αεροδρόμιο σε ένα καταπράσινο Μητροπολιτικό Πάρκο. «Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον χώρο σαν έναν οικόπεδο για αντιπαροχή» δήλωσε ο κ. Κορτζίδης για να συμπληρώσει πως «σε κάθε περίπτωση πρέπει να παλέψουμε για τις θέσεις μας και μαζί με τους πολίτες να δημιουργήσουμε δράσεις ώστε να πετύχουμε τον στόχο μας και να δούμε το Πάρκο όπως επιθυμούμε εμείς».
ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Οι βασικότερες προτάσεις της μελέτης τους ΕΜΠ για τη δημιουργία ενός πράσινου Μητροπολιτικού Πάρκου στο χώρο του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού.
* Κάλυψη του 60% της συνολικής έκτασης του Πάρκου σε αμιγές πράσινο
* Αξιοποίηση του 19,4% του Πάρκου για χώρους αθλητισμού και ήπιας αναψυχής
* Αξιοποίηση του 4,6% της συνολικής έκτασης για χώρους πολιτισμού και έρευνας
* Αξιοποίηση του υπολοίπου 16% της έκταση για τη δημιουργία λοιπών έργων (τοπικό κέντρο, διοίκηση, μεταφορά επισκεπτών κτλ)
* Άμεση απόδοση του νοτίου τμήματος σε δημόσια χρήση πάρκου
* Άμεση άρση των περιφράξεων του Ολυμπιακού Πόλου και απόδοση του σε δημόσια χρήση πάρκου και αθλητισμού
Σταδιακή απόδοση των υπολοίπων τμημάτων σε δημόσια χρήση μετά από τις απαιτούμενες θεσμικές ρυθμίσεις
* Εξαίρεση από τη δημόσια χρήση των τμημάτων με χρήσεις μεταφορών με έλεγχο δόμησης
* Πλήρης απελευθέρωση της ακτής του Αγίου Κοσμά με άμεση εφαρμογή της νομοθεσίας περί ακτών και περί λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού χαρακτήρα κ.ά.
πηγή: adesmeytos