Ανοιχτοί χώροι, όπως το Πεδίον του Αρεως, το Αττικό Αλσος και άλλοι πνεύμονες πρασίνου, όπως τα άλση της Νέας Σμύρνης και της Φιλαδέλφειας, δύο... πεταλιές μακριά από το κέντρο της Αθήνας, θα φιλοξενήσουν στις αρχές του νέου έτους ειδικά διαμορφωμένες διαδρομές ποδηλάτου. Εκεί οι πολίτες θα χρησιμοποιούν δημοσίας χρήσης δίτροχα για να κάνουν τη βόλτα τους ή να αθληθούν.
Στα άμεσα σχέδια του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι η δημιουργία ειδικών διαδρομών για ποδήλατα. Οι διαδρομές θα χαραχθούν σε μεγάλους ανοιχτούς χώρους της Αττικής, απ΄ όπου οι πολίτες με τη χρήση ηλεκτρονικής κάρτας θα νοικιάζουν τα ποδήλατά τους. Στόχος είναι η προαγωγή της καθημερινής άθλησης μέσα στην πόλη. Οι πολίτες όλων των περιοχών της Αθήνας θα μπορούν να κάνουν τις διαδρομές με ποδήλατα δημοσίας χρήσης για την καθημερινή τους άσκηση ή για να ζήσουν μια μικρή περιπέτεια με φίλους και συγγενείς.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Χρ. Αηδόνη, η δράση αυτή θα λειτουργήσει σαν τεστ για το μεγάλο σχέδιο που θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το οποίο δεν είναι άλλο από την «ποδηλατοδρόμηση» του κέντρου της Αθήνας.
Το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς όμως είναι μια ιδέα που έχει γίνει ήδη πράξη στα Χανιά. Εκεί η ομάδα «Ποδηλάτρεις» διαθέτει δωρεάν 25 ποδήλατα δημοσίας χρήσης σε στρατηγικό σημείο της πόλης. Τα ποδήλατα είναι κληροδότημα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς από το 2006 μέσω του προγράμματος «Η πόλη μου με το ποδήλατο». Μετά τη λήξη του προγράμματος τα δίτροχα δεν διεκδικήθηκαν από κανέναν και έτσι παρέμειναν στην κατοχή των «ποδηλατολατρών».
Με έναυσμα την Παγκόσμια ημέρα Μετακίνησης χωρίς αυτοκίνητο (22 Σεπτεμβρίου) άρχισε η δωρεάν διάθεση ποδηλάτων για τους κατοίκους και τους επισκέπτες των Χανίων.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Κ., μέλος των «Ποδηλατρών», η κίνηση έχει μεγάλη απήχηση στους δημότες, οι οποίοι και τη χρηματοδοτούν ουσιαστικά. Διάσπαρτα σε όλη την πόλη έχουν τοποθετηθεί «σημεία ενίσχυσης», όπου οι δημότες χρηματοδοτούν την ενέργεια της ομάδας.
Ηδη αναζητείται συνεργασία με τη νέα αρχή στην Αυτοδιοίκηση με στόχο την επέκταση της δράσης. Μεγαλύτερος αριθμός ποδηλάτων και ένα νέο σύστημα ασφαλείας θα δώσουν την ευκαιρία σε περισσότερους κατοίκους να χρησιμοποιήσουν το μέσο δωρεάν και καθημερινά.
«Δυστυχώς,σχεδόν τα μισά ποδήλατα έχουν κλαπεί και γι΄ αυτό τον λόγο χρειαζόμαστε νέα συστήματα ασφαλείας» επισημαίνει στο «Βήμα» η ποδηλάτισσα Δέσποινα Α. Η δράση αυτή αποτελεί ένα ποδηλατικό αλλά και κοινωνικό πείραμα. «Θέλαμε να δούμε πώς καβαλά ο πολίτης ένα ποδήλατο για καθημερινή χρήση» επισημαίνει ο Γιάννης Κ. και συμπληρώνει: «Βασικός στόχος ωστόσο ήταν να δούμε πώς διαχειρίζονται οι δημότες την κοινή περιουσία».
Δωρεάν με ηλεκτρονική κάρτα
Στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους που θα βρίσκονται στις εισόδους των πάρκων θα παρέχεται μια ειδική ηλεκτρονική κάρτα- σχεδιασμένη βάσει ευρωπαϊκών προτύπων- με την οποία θα μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να «ξεκλειδώσουν» τα ποδήλατα. Σύμφωνα με το υπουργείο, η δημιουργία των χώρων αλλά και η εγκατάσταση των ποδηλάτων δεν αποτελούν σημαντικά έξοδα.
Αυτό συνεπάγεται ότι τα «μέσα διαφυγής» θα παρέχονται στους πολίτες δωρεάν ή με μια ελάχιστη τυπική χρέωση.
Από την εφημερίδα “Το Βήμα”