Από μικρό παιδί είχε πάθος με τα αυτοκίνητα και δη με τις Porsche, που έμελλε να γίνουν το μεγαλύτερο πάθος της ζωής του και να τον κάνουν ευρύτερα γνωστό για τις αναπαλαιώσεις κορυφαίων μοντέλων της μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας -αντίκες σήμερα- η αξία των οποίων "αγγίζει" τις 150.000 ευρώ!
Το πάθος αυτό του 49χρονου Τάσου Χαραλαμπίδη, από το Λεβερκούζεν της Γερμανίας, εκδηλώθηκε σε ηλικία μόλις 9 ετών, όπως αποκαλύπτει ο ίδιος.
"Θυμάμαι σαν τώρα, ένα περιστατικό που δεν θα ξεχάσω ποτέ στη ζωή μου, που με έκανε να λατρέψω τις Porsche. Ο πατέρας μου, μόλις είχε αγοράσει ένα Opel Record, 1900 κυβικών, 'αμαξάρα' για τα δεδομένα της εποχής εκείνης. Σε ένα ταξίδι μας στη Στουτγάρδη, στην 'αούτομπαν', που τότε ήταν άδεια και μπορούσες να τρέξεις πολύ, είδα από το πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου μας ένα αεροδυναμικό κόκκινο αμάξι να μας προσπερνάει, αντικανονικά και με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Ο πατέρας μου, που έτρεχε με 160 χιλιόμετρα, τα έχασε. Από εκείνη την ώρα, η συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτων 'έκλεψε' οριστικά στην καρδιά μου", αφηγείται ο Τάσος Χαραλαμπίδης.
Γελώντας, αναφέρει ακόμη ένα γεγονός που τον έκανε να ταυτιστεί με τη συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτου: τη χρονιά που γεννήθηκε, το 1963, στο Νησί Γρεβενών, η μικρή τότε αυτοκινητοβιομηχανία, έδειξε για πρώτη φορά στην έκθεση της Φρανκφούρτης το μοντέλο της, το 911, που έγινε θρύλος.
"Τα πρώτα χρόνια μεγάλωσα μόνο με τη γιαγιά μου, στο Νησί, χωριό προσφύγων από τον Πόντο. Οι γονείς μου δούλευαν στη Γερμανία. Δεν ήμουν η μόνη περίπτωση κι έτσι αυτό μου φαινόταν φυσικό, αν και δύσκολο. Όταν πέθανε η γιαγιά, με πήραν κοντά τους, και όπως όλοι οι μετανάστες φρόντισαν να μας μεγαλώσουν, μαζί με την αδελφή μου, με αυστηρότητα, να μας κάνουν να μην ξεχνάμε την πατρίδα και τη θρησκεία μας. Και βέβαια να μάθουμε τέχνη, αφού θα ζούσαμε σε μία χώρα όπου συντελείτο ήδη το τεχνολογικό θαύμα" θυμάται.
Σπούδασε μηχανικός αυτοκινήτων στο Ντίσελντορφ και το Βερολίνο, αποκτώντας μία ειδικότητα που στην Ελλάδα, όπως λέει, δεν υπάρχει: αυτή του ειδικού στις αναπαλαιώσεις αυτοκινήτων. Εν τω μεταξύ, από τα 16 του χρόνια, μαθητής ακόμη τεχνικού λυκείου, έκανε και την πρακτική του άσκηση στην αντιπροσωπεία της Porsche, στο Ντίσελντορφ, όπου και εργάστηκε στη συνέχεια. Εκεί υπήρχε τότε και ένα τμήμα αναπαλαίωσης σπάνιων μοντέλων, το οποίο έκλεισε αργότερα.
"Χωρίς 'τρέλα' δεν μπορείς να ασχοληθείς με το αντικείμενο. Όταν αισθάνθηκα δυνατός να κάνω αυτή τη δουλειά μόνος μου, άνοιξα το 1995 ένα μικρό εργαστήριο στο Μέτμαν, κοντά στο Λεβερκούζεν. Είχα τόλμη, βασιζόμουν πολύ στον εαυτό μου, και με την πείρα που είχα αποκτήσει, είπα: Τάσο, προχώρα", αναφέρει ο 49χρονος ομογενής.
Αργότερα, το 2002, μεταφέρθηκε στο Λεβερκούζεν, όπου σε ιδιόκτητο οικόπεδο εγκατέστησε το συνεργείο που έχει και σήμερα. Μαζί του εργάζονται μόνο τρία άτομα, ειδικευμένα στο αντικείμενο.
"Με την αγάπη μου για τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα, είχα αποκτήσει και το ένστικτο για το ποια μοντέλα θα γίνουν αργότερα ανάρπαστα", λέει και προσθέτει: "Κυνηγούσα ειδικά τις σειρές με μικρό αριθμό παραγωγής- είναι ουσιαστικά η πρώτη σειρά, η 911."
Για την ιστορία, ο Τάσος Χαραλαμπίδης αναφέρει ότι το μοντέλο 911 δεν άρεσε τότε σε πολλούς, καθώς ήταν συνηθισμένοι με το 356. Τότε, η μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία φοβήθηκε ότι δεν θα έχει επιτυχία και τον επόμενο χρόνο, το 1964, έβγαλε μόλις 235 κομμάτια. Τα πήγαν στις αντιπροσωπίες, σε όλη την Ευρώπη, για να τεστάρουν πώς το βλέπουν οι πελάτες.
"Τα χρόνια εκείνα, η Porsche ήταν ακόμη μια μικρή μάρκα, μπροστά στην BMW, τη Mercedes και τη Ford. Οι γνώμες ήταν αντικρουόμενες. Το 1965, βγήκαν τρεις σειρές μοντέλο 911, με 700, 650 και 800 κομμάτια αντίστοιχα. Το περίπου 80% της παραγωγής έφευγε στην Αμερική, και η υπόλοιπη σε χώρες της Ευρώπης. Όταν σιγουρεύτηκε ότι οι πελάτες της αναζητούν κάτι πιο νέο, αυτό έδωσε ώθηση στην παραγωγή και οι παραγγελίες άρχισαν να "πέφτουν βροχή". Μάλιστα, το 1966 οι παραγγελίες ήταν τόσες πολλές, που δεν μπορούσαν να πάρουν άλλες, εξηγεί.
Έως το 1966, το μοντέλο 911 είχε δύναμη 130 ίππων και 2000 κυβικά, φοβερό για την εποχή εκείνη, με τελική ταχύτητα 210-220 χιλιόμετρα την ώρα. Σπουδαίο μοντέλο. Το φθινόπωρου του 1966 κυκλοφόρησε το S 911, το σπορ μοντέλο με 160 ίππους και 2000 κυβικά. Αυτό ήταν και το 'τοπ μόντελ' της εταιρείας, που τότε κόστιζε 25.000 μάρκα. Πολλά λεφτά. Πούλησε τρελά, είχε γίνει ανάρπαστο έως το 1973, όταν σταμάτησε η παραγωγή του. Η 911, RS 2,7 liter, 210 ίππους, μοντέλο του 1973, είναι η καλύτερη, μέχρι σήμερα, που έχει κατασκευάσει η εταιρεία (1580 κομμάτια από το 1972 έως και το 1973). Ένα από αυτά έχω αναπαλαιώσει και πουλήθηκε στην Αμερική", σημειώνει ο κ. Χαραλαμπίδης.
Σαν δύσκολη παρτίδα σκάκι
Η αναπαλαίωση ενός αυτοκινήτου", όπως λέει, "είναι σαν να παίζεις σκάκι - αρχίζεις την παρτίδα και πρέπει να ξέρεις ακριβώς πώς θα τελειώσεις. Η ευθύνη είναι μεγάλη, ενώ θέλει καλή γνώση μηχανολογίας". Ο ίδιος, προσπαθεί να παραδίδει τα αυτοκίνητα όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Σε έναν χρόνο, κατά μέσο όρο, επισκευάζει 4 με 5 κομμάτια.
"Το σκάφος αποσυναρμολογείται, πετιούνται οι παλιές, φθαρμένες λαμαρίνες και κατασκευάζουμε καινούργιες, καθώς δεν υπάρχουν πια οι πρέσες για τα παλιά αυτοκίνητα του είδους. Ακολουθεί το βάψιμο (μέσα έξω), ενώ παράλληλα εργάζονται οι τεχνικοί- φρένα αμορτισέρ, σασμάν, ηλεκτρικά, η μηχανή κατασκευάζεται εκ νέου. Το μόνο που δεν επισκευάζω στο εργαστήριό μου είναι οι ταπετσαρίες του σαλονιού των αυτοκινήτων. Όσα από τα ανταλλακτικά δεν μπορώ να τα επισκευάσω, τα αγοράζω από την εταιρεία ή τα βρίσκω από συλλέκτες που δεν τα χρειάζονται. Έχω μαζέψει πολλά ανταλλακτικά, η αποθήκη μου είναι γεμάτη", σημειώνει.
Εν ώρα εργασίας, ο πολυμήχανος ομογενής δεν σηκώνει τα τηλέφωνα, ούτε στη σύζυγό και τις τρεις κόρες τους, που αποδέχονται την "τρέλα" του. "Δεν έχω αυτή την πολυτέλεια", λέει κι εξηγεί πως ακριβώς γι' αυτό τον λόγο ορίζει ακόμη και τηλεφωνικά ραντεβού. Οι πελάτες το ξέρουν και περιμένουν υπομονετικά, γιατί γνωρίζουν ότι από τα χέρια του το αμάξι φεύγει κούκλα - "του κουτιού" που λένε.
Η τελική τιμή ενός αναπαλαιωμένου αυτοκινήτου της συγκεκριμένης μάρκας, ανάλογα με τον τύπο και το μοντέλο (κυρίως 911 και S 911) ανέρχεται περίπου στις 150.000 ευρώ.
Μια Porsche... με δέντρο
Το 2006, στην ετήσια έκθεση της Τεχνοκλάσικα, στην πόλη Έσσεν, που οργανώνεται κάθε Απρίλιο, το περίπτερο του Τάσου Χαραλαμπίδη προσέλκυσε πολύ κόσμο, καθώς ξεχώριζε με την πρωτοτυπία του. Είχε στήσει ένα S 911, του 1968, μέσα από το οποίο... φύτρωνε ένα δέντρο.
"Σε αυτή την κατάσταση είχα βρει ένα τέτοιο μοντέλο από έναν γεωργό στη Βαυαρία, που το είχε... ξεχάσει, για πολλά χρόνια, μέσα σε αχυρώνα. Το επισκεύασα, τελικά, και όσοι το είδαν έμειναν κατάπληκτοι. Το αγόρασε ένας Ελβετός. Αυτό μου έδωσε την ιδέα να παρουσιάσω στην έκθεση, σε τρεις φάσεις, την αναπαλαίωση ενός τέτοιου αυτοκινήτου", τονίζει.
"Φαβορί" τα μοντέλα 911 και S 911
Το μοντέλο 911 άρχισε να έχει μεγάλη ζήτηση από το 2000 και μετά. Πιο παλιά, όπως λέει ο Τάσος Χαραλαμπίδης, δεν ήταν τόσο δημοφιλής, καθώς περισσότερη ζήτηση είχε μία πιο παλιά σειρά, η 356, η οποία δεν τον ενδιέφερε και τόσο. Έτσι, ξεκίνησε να αναζητεί και να αγοράζει παλιές 911, τις οποίες αναπαλαίωνε, ενώ ήδη είχε γίνει γνωστός με τη δουλειά του στη Γερμανία και το εξωτερικό.
"Σε περίπου δύο χρόνια ήμασταν φουλ. Τότε έγινε το 'μπαμ', που λέμε, και δεν μπορούσα να παίρνω άλλες δουλειές. Έχοντας γίνει γνωστός και εκτός Γερμανίας, τα παλαιά αυτοκίνητα έρχονταν λες και τα 'μαγνήτιζα', μέσω των πολλών πελατών μου, οι οποίοι παίρνουν μέρος σε συναντήσεις φίλων της συγκεκριμένης μάρκας αυτοκινήτων. Αυτοί μου μετέφεραν και μεταφέρουν και σήμερα πληροφορίες για παλιά αυτοκίνητα που έχουν παροπλιστεί. Και αναλόγως πράττω", εξηγεί.
Από το 2002, από τα χέρια του κ. Χαραλαμπίδη έχουν περάσει πάνω από 100 κομμάτια του μοντέλου 911, στα οποία έγινε εξαιρετική αναπαλαίωση. Τον συνολικό αριθμό των αυτοκινήτων που έχει αναπαλαιώσει δεν το θυμάται, αφού κάπου... χάθηκε και σταμάτησε το μέτρημα.
Η καλή δουλειά του, που έχει βραβευτεί πολλές φορές σε μεγάλες εκθέσεις αυτοκινήτων αντίκας, προσελκύει πελάτες απ' όλο τον κόσμο.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του πρώτου Αμερικανού πελάτη του, από το Λος Άντζελες, που τον βρήκε μέσω ίντερνετ. "Είχε έρθει το 2002 για να παραλάβει από τη Στουτγάρδη μία καινούργια 911. Η απορία του, όταν συναντηθήκαμε, ήταν γιατί έφτιαξα το συνεργείο μου στη Γερμανία και όχι στην Αμερική, όπου υπάρχουν περισσότεροι λάτρεις των παλαιών, ειδικά σπορ αυτοκινήτων. Ο ίδιος είχε ένα παλιό μοντέλο 911, του 1965. Συμφωνήσαμε να μου στείλει φωτογραφίες και να δούμε πώς μπορώ να την αναπαλαιώσω. Τελικά, μου έστειλε το αμάξι, με καράβι. Δεκαοκτώ μήνες το δούλευα και ο ίδιος ερχόταν συχνά σε αυτό το διάστημα, γιατί του άρεσε η όλη διαδικασία", θυμάται.
Στην Αμερική, ο κ. Χαραλαμπίδης έχει πολλούς καλούς πελάτες, όπως και στην Ελβετία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Αυστρία, τη Σλοβενία, την Ισπανία, την Αγγλία, αλλά και στην Ελλάδα. "Είχα πελάτες και από Αθήνα, αλλά και τη Θεσσαλονίκη, τα ονόματα των οποίων δεν μπορώ να αναφέρω. Ενδιαφέρθηκαν και πολιτικοί, αλλά τελικά δεν προέβησαν σε αγορά. Τελευταία, με την κρίση, αγόρασα από τη Θεσσαλονίκη κάποια παλιά αυτοκίνητα. Μου ζητούν και από Ρωσία και άλλες χώρες της ανατολής, αλλά το αποφεύγω, καθώς δεν γνωρίζω τη νοοτροπία τους".
"Περήφανος ως Έλληνας"
Το ότι είναι ο μοναδικός στη Γερμανία που κάνει εξαρχής αναπαλαίωση σπάνιων μοντέλων Porsche, κάνει τον Τάσο Χαραλαμπίδη υπερήφανο. "Δεν θέλω να περιαυτολογώ, ας μιλήσουν οι άλλοι για μένα. Εδώ είμαι ξένος, όπως και να το κάνουμε, αν και έχω πολύ καλές σχέσεις με τους Γερμανούς. Προσωπικά, αισθάνομαι πολύ περήφανος, ως Έλληνας, και δεν το κρύβω που έχω καταφέρει σε αυτή την κατεξοχήν τεχνολογική χώρα να είμαι ο μόνος που κάνει αυτή τη δουλειά. Με χιούμορ προσπαθώ να τους αντιμετωπίσω όταν μου κάνουν και προσωπικές 'επιθέσεις' για την Ελλάδα σήμερα. Απλά τους λέω ότι αυτοί έχουν πείρα 70 χρόνια, εμείς όμως έχουμε 3000 χρόνια και ότι έχει γίνει στο σύγχρονο κόσμο είναι αντίγραφο από την Αρχαία Ελλάδα", καταλήγει.
Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο του Τάσου Χαραλαμπίδη.
(Για περισσότερες πληροφορίες, www.karosserie-lack-design.de)
πηγή: nooz
Το πάθος αυτό του 49χρονου Τάσου Χαραλαμπίδη, από το Λεβερκούζεν της Γερμανίας, εκδηλώθηκε σε ηλικία μόλις 9 ετών, όπως αποκαλύπτει ο ίδιος.
"Θυμάμαι σαν τώρα, ένα περιστατικό που δεν θα ξεχάσω ποτέ στη ζωή μου, που με έκανε να λατρέψω τις Porsche. Ο πατέρας μου, μόλις είχε αγοράσει ένα Opel Record, 1900 κυβικών, 'αμαξάρα' για τα δεδομένα της εποχής εκείνης. Σε ένα ταξίδι μας στη Στουτγάρδη, στην 'αούτομπαν', που τότε ήταν άδεια και μπορούσες να τρέξεις πολύ, είδα από το πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου μας ένα αεροδυναμικό κόκκινο αμάξι να μας προσπερνάει, αντικανονικά και με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Ο πατέρας μου, που έτρεχε με 160 χιλιόμετρα, τα έχασε. Από εκείνη την ώρα, η συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτων 'έκλεψε' οριστικά στην καρδιά μου", αφηγείται ο Τάσος Χαραλαμπίδης.
Γελώντας, αναφέρει ακόμη ένα γεγονός που τον έκανε να ταυτιστεί με τη συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτου: τη χρονιά που γεννήθηκε, το 1963, στο Νησί Γρεβενών, η μικρή τότε αυτοκινητοβιομηχανία, έδειξε για πρώτη φορά στην έκθεση της Φρανκφούρτης το μοντέλο της, το 911, που έγινε θρύλος.
"Τα πρώτα χρόνια μεγάλωσα μόνο με τη γιαγιά μου, στο Νησί, χωριό προσφύγων από τον Πόντο. Οι γονείς μου δούλευαν στη Γερμανία. Δεν ήμουν η μόνη περίπτωση κι έτσι αυτό μου φαινόταν φυσικό, αν και δύσκολο. Όταν πέθανε η γιαγιά, με πήραν κοντά τους, και όπως όλοι οι μετανάστες φρόντισαν να μας μεγαλώσουν, μαζί με την αδελφή μου, με αυστηρότητα, να μας κάνουν να μην ξεχνάμε την πατρίδα και τη θρησκεία μας. Και βέβαια να μάθουμε τέχνη, αφού θα ζούσαμε σε μία χώρα όπου συντελείτο ήδη το τεχνολογικό θαύμα" θυμάται.
Σπούδασε μηχανικός αυτοκινήτων στο Ντίσελντορφ και το Βερολίνο, αποκτώντας μία ειδικότητα που στην Ελλάδα, όπως λέει, δεν υπάρχει: αυτή του ειδικού στις αναπαλαιώσεις αυτοκινήτων. Εν τω μεταξύ, από τα 16 του χρόνια, μαθητής ακόμη τεχνικού λυκείου, έκανε και την πρακτική του άσκηση στην αντιπροσωπεία της Porsche, στο Ντίσελντορφ, όπου και εργάστηκε στη συνέχεια. Εκεί υπήρχε τότε και ένα τμήμα αναπαλαίωσης σπάνιων μοντέλων, το οποίο έκλεισε αργότερα.
"Χωρίς 'τρέλα' δεν μπορείς να ασχοληθείς με το αντικείμενο. Όταν αισθάνθηκα δυνατός να κάνω αυτή τη δουλειά μόνος μου, άνοιξα το 1995 ένα μικρό εργαστήριο στο Μέτμαν, κοντά στο Λεβερκούζεν. Είχα τόλμη, βασιζόμουν πολύ στον εαυτό μου, και με την πείρα που είχα αποκτήσει, είπα: Τάσο, προχώρα", αναφέρει ο 49χρονος ομογενής.
Αργότερα, το 2002, μεταφέρθηκε στο Λεβερκούζεν, όπου σε ιδιόκτητο οικόπεδο εγκατέστησε το συνεργείο που έχει και σήμερα. Μαζί του εργάζονται μόνο τρία άτομα, ειδικευμένα στο αντικείμενο.
"Με την αγάπη μου για τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα, είχα αποκτήσει και το ένστικτο για το ποια μοντέλα θα γίνουν αργότερα ανάρπαστα", λέει και προσθέτει: "Κυνηγούσα ειδικά τις σειρές με μικρό αριθμό παραγωγής- είναι ουσιαστικά η πρώτη σειρά, η 911."
Για την ιστορία, ο Τάσος Χαραλαμπίδης αναφέρει ότι το μοντέλο 911 δεν άρεσε τότε σε πολλούς, καθώς ήταν συνηθισμένοι με το 356. Τότε, η μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία φοβήθηκε ότι δεν θα έχει επιτυχία και τον επόμενο χρόνο, το 1964, έβγαλε μόλις 235 κομμάτια. Τα πήγαν στις αντιπροσωπίες, σε όλη την Ευρώπη, για να τεστάρουν πώς το βλέπουν οι πελάτες.
"Τα χρόνια εκείνα, η Porsche ήταν ακόμη μια μικρή μάρκα, μπροστά στην BMW, τη Mercedes και τη Ford. Οι γνώμες ήταν αντικρουόμενες. Το 1965, βγήκαν τρεις σειρές μοντέλο 911, με 700, 650 και 800 κομμάτια αντίστοιχα. Το περίπου 80% της παραγωγής έφευγε στην Αμερική, και η υπόλοιπη σε χώρες της Ευρώπης. Όταν σιγουρεύτηκε ότι οι πελάτες της αναζητούν κάτι πιο νέο, αυτό έδωσε ώθηση στην παραγωγή και οι παραγγελίες άρχισαν να "πέφτουν βροχή". Μάλιστα, το 1966 οι παραγγελίες ήταν τόσες πολλές, που δεν μπορούσαν να πάρουν άλλες, εξηγεί.
Έως το 1966, το μοντέλο 911 είχε δύναμη 130 ίππων και 2000 κυβικά, φοβερό για την εποχή εκείνη, με τελική ταχύτητα 210-220 χιλιόμετρα την ώρα. Σπουδαίο μοντέλο. Το φθινόπωρου του 1966 κυκλοφόρησε το S 911, το σπορ μοντέλο με 160 ίππους και 2000 κυβικά. Αυτό ήταν και το 'τοπ μόντελ' της εταιρείας, που τότε κόστιζε 25.000 μάρκα. Πολλά λεφτά. Πούλησε τρελά, είχε γίνει ανάρπαστο έως το 1973, όταν σταμάτησε η παραγωγή του. Η 911, RS 2,7 liter, 210 ίππους, μοντέλο του 1973, είναι η καλύτερη, μέχρι σήμερα, που έχει κατασκευάσει η εταιρεία (1580 κομμάτια από το 1972 έως και το 1973). Ένα από αυτά έχω αναπαλαιώσει και πουλήθηκε στην Αμερική", σημειώνει ο κ. Χαραλαμπίδης.
Σαν δύσκολη παρτίδα σκάκι
Η αναπαλαίωση ενός αυτοκινήτου", όπως λέει, "είναι σαν να παίζεις σκάκι - αρχίζεις την παρτίδα και πρέπει να ξέρεις ακριβώς πώς θα τελειώσεις. Η ευθύνη είναι μεγάλη, ενώ θέλει καλή γνώση μηχανολογίας". Ο ίδιος, προσπαθεί να παραδίδει τα αυτοκίνητα όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Σε έναν χρόνο, κατά μέσο όρο, επισκευάζει 4 με 5 κομμάτια.
"Το σκάφος αποσυναρμολογείται, πετιούνται οι παλιές, φθαρμένες λαμαρίνες και κατασκευάζουμε καινούργιες, καθώς δεν υπάρχουν πια οι πρέσες για τα παλιά αυτοκίνητα του είδους. Ακολουθεί το βάψιμο (μέσα έξω), ενώ παράλληλα εργάζονται οι τεχνικοί- φρένα αμορτισέρ, σασμάν, ηλεκτρικά, η μηχανή κατασκευάζεται εκ νέου. Το μόνο που δεν επισκευάζω στο εργαστήριό μου είναι οι ταπετσαρίες του σαλονιού των αυτοκινήτων. Όσα από τα ανταλλακτικά δεν μπορώ να τα επισκευάσω, τα αγοράζω από την εταιρεία ή τα βρίσκω από συλλέκτες που δεν τα χρειάζονται. Έχω μαζέψει πολλά ανταλλακτικά, η αποθήκη μου είναι γεμάτη", σημειώνει.
Εν ώρα εργασίας, ο πολυμήχανος ομογενής δεν σηκώνει τα τηλέφωνα, ούτε στη σύζυγό και τις τρεις κόρες τους, που αποδέχονται την "τρέλα" του. "Δεν έχω αυτή την πολυτέλεια", λέει κι εξηγεί πως ακριβώς γι' αυτό τον λόγο ορίζει ακόμη και τηλεφωνικά ραντεβού. Οι πελάτες το ξέρουν και περιμένουν υπομονετικά, γιατί γνωρίζουν ότι από τα χέρια του το αμάξι φεύγει κούκλα - "του κουτιού" που λένε.
Η τελική τιμή ενός αναπαλαιωμένου αυτοκινήτου της συγκεκριμένης μάρκας, ανάλογα με τον τύπο και το μοντέλο (κυρίως 911 και S 911) ανέρχεται περίπου στις 150.000 ευρώ.
Μια Porsche... με δέντρο
Το 2006, στην ετήσια έκθεση της Τεχνοκλάσικα, στην πόλη Έσσεν, που οργανώνεται κάθε Απρίλιο, το περίπτερο του Τάσου Χαραλαμπίδη προσέλκυσε πολύ κόσμο, καθώς ξεχώριζε με την πρωτοτυπία του. Είχε στήσει ένα S 911, του 1968, μέσα από το οποίο... φύτρωνε ένα δέντρο.
"Σε αυτή την κατάσταση είχα βρει ένα τέτοιο μοντέλο από έναν γεωργό στη Βαυαρία, που το είχε... ξεχάσει, για πολλά χρόνια, μέσα σε αχυρώνα. Το επισκεύασα, τελικά, και όσοι το είδαν έμειναν κατάπληκτοι. Το αγόρασε ένας Ελβετός. Αυτό μου έδωσε την ιδέα να παρουσιάσω στην έκθεση, σε τρεις φάσεις, την αναπαλαίωση ενός τέτοιου αυτοκινήτου", τονίζει.
"Φαβορί" τα μοντέλα 911 και S 911
Το μοντέλο 911 άρχισε να έχει μεγάλη ζήτηση από το 2000 και μετά. Πιο παλιά, όπως λέει ο Τάσος Χαραλαμπίδης, δεν ήταν τόσο δημοφιλής, καθώς περισσότερη ζήτηση είχε μία πιο παλιά σειρά, η 356, η οποία δεν τον ενδιέφερε και τόσο. Έτσι, ξεκίνησε να αναζητεί και να αγοράζει παλιές 911, τις οποίες αναπαλαίωνε, ενώ ήδη είχε γίνει γνωστός με τη δουλειά του στη Γερμανία και το εξωτερικό.
"Σε περίπου δύο χρόνια ήμασταν φουλ. Τότε έγινε το 'μπαμ', που λέμε, και δεν μπορούσα να παίρνω άλλες δουλειές. Έχοντας γίνει γνωστός και εκτός Γερμανίας, τα παλαιά αυτοκίνητα έρχονταν λες και τα 'μαγνήτιζα', μέσω των πολλών πελατών μου, οι οποίοι παίρνουν μέρος σε συναντήσεις φίλων της συγκεκριμένης μάρκας αυτοκινήτων. Αυτοί μου μετέφεραν και μεταφέρουν και σήμερα πληροφορίες για παλιά αυτοκίνητα που έχουν παροπλιστεί. Και αναλόγως πράττω", εξηγεί.
Από το 2002, από τα χέρια του κ. Χαραλαμπίδη έχουν περάσει πάνω από 100 κομμάτια του μοντέλου 911, στα οποία έγινε εξαιρετική αναπαλαίωση. Τον συνολικό αριθμό των αυτοκινήτων που έχει αναπαλαιώσει δεν το θυμάται, αφού κάπου... χάθηκε και σταμάτησε το μέτρημα.
Η καλή δουλειά του, που έχει βραβευτεί πολλές φορές σε μεγάλες εκθέσεις αυτοκινήτων αντίκας, προσελκύει πελάτες απ' όλο τον κόσμο.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του πρώτου Αμερικανού πελάτη του, από το Λος Άντζελες, που τον βρήκε μέσω ίντερνετ. "Είχε έρθει το 2002 για να παραλάβει από τη Στουτγάρδη μία καινούργια 911. Η απορία του, όταν συναντηθήκαμε, ήταν γιατί έφτιαξα το συνεργείο μου στη Γερμανία και όχι στην Αμερική, όπου υπάρχουν περισσότεροι λάτρεις των παλαιών, ειδικά σπορ αυτοκινήτων. Ο ίδιος είχε ένα παλιό μοντέλο 911, του 1965. Συμφωνήσαμε να μου στείλει φωτογραφίες και να δούμε πώς μπορώ να την αναπαλαιώσω. Τελικά, μου έστειλε το αμάξι, με καράβι. Δεκαοκτώ μήνες το δούλευα και ο ίδιος ερχόταν συχνά σε αυτό το διάστημα, γιατί του άρεσε η όλη διαδικασία", θυμάται.
Στην Αμερική, ο κ. Χαραλαμπίδης έχει πολλούς καλούς πελάτες, όπως και στην Ελβετία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Αυστρία, τη Σλοβενία, την Ισπανία, την Αγγλία, αλλά και στην Ελλάδα. "Είχα πελάτες και από Αθήνα, αλλά και τη Θεσσαλονίκη, τα ονόματα των οποίων δεν μπορώ να αναφέρω. Ενδιαφέρθηκαν και πολιτικοί, αλλά τελικά δεν προέβησαν σε αγορά. Τελευταία, με την κρίση, αγόρασα από τη Θεσσαλονίκη κάποια παλιά αυτοκίνητα. Μου ζητούν και από Ρωσία και άλλες χώρες της ανατολής, αλλά το αποφεύγω, καθώς δεν γνωρίζω τη νοοτροπία τους".
"Περήφανος ως Έλληνας"
Το ότι είναι ο μοναδικός στη Γερμανία που κάνει εξαρχής αναπαλαίωση σπάνιων μοντέλων Porsche, κάνει τον Τάσο Χαραλαμπίδη υπερήφανο. "Δεν θέλω να περιαυτολογώ, ας μιλήσουν οι άλλοι για μένα. Εδώ είμαι ξένος, όπως και να το κάνουμε, αν και έχω πολύ καλές σχέσεις με τους Γερμανούς. Προσωπικά, αισθάνομαι πολύ περήφανος, ως Έλληνας, και δεν το κρύβω που έχω καταφέρει σε αυτή την κατεξοχήν τεχνολογική χώρα να είμαι ο μόνος που κάνει αυτή τη δουλειά. Με χιούμορ προσπαθώ να τους αντιμετωπίσω όταν μου κάνουν και προσωπικές 'επιθέσεις' για την Ελλάδα σήμερα. Απλά τους λέω ότι αυτοί έχουν πείρα 70 χρόνια, εμείς όμως έχουμε 3000 χρόνια και ότι έχει γίνει στο σύγχρονο κόσμο είναι αντίγραφο από την Αρχαία Ελλάδα", καταλήγει.
Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο του Τάσου Χαραλαμπίδη.
(Για περισσότερες πληροφορίες, www.karosserie-lack-design.de)
πηγή: nooz